Gudstjänstprogram för Paraklesis till Guds Moder under fastan 1/14-14/28 augusti

Heliga Konstantin och Helena församling, Vårberg

onsdagar kl.18

Uppsala

Theotokos avsomnandes kapell, gamla kyrkogården

Måndag, tisdag, onsdag kl. 18

Om man inte har möjlighet att besöka kyrkan kan man läsa den lilla Paraklesis själv på svenska här. Den kan även beställas som häfte via e-post hpkloster@ortodoxakyrkan.se för 30 kr plus porto 15 kr.

Den stora Paraklesis finns tyvärr inte ännu på svenska, men kan läsas på engelska här. Det går även bra att läsa den lilla varje dag.

Om man bor långt från kyrkan eller av någon annan allvarlig anledning inte kan komma dit kan man höra gudstjänsten från Heliga Kyprianos och Justina kloster i Grekland på denna sida i direktsändning dagligen ca kl. 15.15 (efter Aftongudstjänsten), söndagar kl. 14.30 och onsdagar kl.16 (svensk tid). Det bör dock aldrig ersätta verkliga gudstjänstbesök och egen bön utan bara vara en lösning om man absolut inte kan komma till kyrkan eller inte har möjlighet att läsa bönen själv.